De eerste week in de kou - Reisverslag uit Peking, China van Maaike Brussel - WaarBenJij.nu De eerste week in de kou - Reisverslag uit Peking, China van Maaike Brussel - WaarBenJij.nu

De eerste week in de kou

Door: Maaike op avontuur in Azië

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Maart 2012 | China, Peking

Dat is wel even een omslag! Van 36graden naar soms maar 1graad!!
Maar goed, ik ben een bikkel en ik heb mijn liefste Vriend dus het is uit te houden :-).

Na onze eerste dag in de Verboden Stad hebben we ten eerste niet vaak meer zulk mooi weer gehad. Maar, we hebben wel veel gedaan. Op donderdag zijn we op zoek gegaan naar weer een ander hostel. Het hostel waar we nu zitten bevalt goed maar we hadden maar voor 3 nachten gereserveerd en helaas zitten ze daarna vol. We willen wel weer graag in een hostel in een hutong (kleine traditionele straat) dus op het internet hebben we er een gevonden. Tijdens het zoeken verkennen we meteen (onbedoeld) de hele buurt. Het hostel ziet er goed uit en heeft nog een kamer vrij voor onze resterende 10 nachten dus dat is mooi! We gaan naar het Houhai Lake en eten straatsnacks (niet heel lekker) gaan naar een theehuis met een hele leuke sfeer (en lekker warm binnen!) maar met erg bittere thee en 's avonds eten we bij een Hotpot restaurant aangeraden door de eigenaar van het hostel. Hier kook je in een pot op tafel je eigen eten en ik moet zeggen dat het verrassend lekker is!

Op vrijdag hebben we via het hostel een tour naar de Great Wall geboekt. Ze voorstellen een stralende dag met maar liefst 18 graden! Als we opstaan is het grijs en mistig maar we hebben goede hoop. We komen steeds dichter bij de muur, maar het weer blijft akelig. Uiteindelijk gaan we in de mist in de stoeltjeslift de muur op. Overal ligt sneeuw. Ja, SNEEUW!!!! De muur is nog steeds prachtig en indrukwekkend maar we balen flink want we kunnen de muur niet door het landschap zien 'snaken'. We zien alleen maar mist! Na 3 uur op de muur moeten we naar beneden om te lunchen (met een rodelbaan!) en daarna gaan we alweer terug.

Zaterdag is een rustige dag. We verhuizen naar ons nieuwe hostel en omdat het een hele grijze dag is doen we verder niet zoveel.

Op zondag worden we wakker, doen de gordijnen open en zien: Sneeuw! Ja hoor, nu zelfs hoer in de stad. Maar, het is wel een mooie dag! We willen het ervan nemen en bezoeken daarom het Summer Palace. We gaan voor de eerste keer met de metro en dat is echt heel goed te doen.
Het Summer Palace is heel mooi, er is een enorm meer bij, een ouderwetse winkelstraat waar ik nog een souveniertje voor papa koop, en een grote tempel. Het is er heerlijk rondlopen met het zonnetje en al die mooie dingen om te bekijken. Naderhand zijn we zo koud dat we bij de Starbucks (ja sorry, echt waar) even opwarmen. We lopen nog wat rond en gaan dan daar in de buurt ook wat eten. Dat blijkt niet zo makkelijk want dat wat wij willen bestellen moet in een bepaalde portie of zoiets (denken we later te begrijpen) en iedereen in het restaurant spreekt net zo goed Engels als dat wij Chinees spreken... Uiteindelijk bestellen we maar wat anders, dat retepittig blijkt te zijn, maar goed.

Op maandag is het weer een fijne, ouderwets grijze dag. Maar, het is droog en niet mistig dus we gaan naar de Lamatempel. Hier hebben ze echt enorm veel Boeddha beelden verzameld en er wordt veel gebeden. Mooi en interessant om te zien! Na ons bezoek warmen we weer op in een cafeetje. Daarna gaan we op zoek naar een lunchplek. We eten in een soort fastfood korten met Chinees eten. Lekker hoor! We lopen verder naar een hippe buurt in een hutong. Allemaal souvenirwinkeltjes en barretjes. We drinken wat (en warmen op) in een bar dat de eerste was die zijn deuren opende in deze straat. Opwarmen is trouwens een groot woord in China. Ze hebben geen verwarming aan, alleen een airconditioning en die trekt het niet echt. Overal houd je dus gewoon je jas aan binnen.
Daarna maken we een grote ronde om een meer en dan gaan we op weg naar de Nightmarket. Als we het metrostation uit komen is het nog flink zoeken naar waar we nou eigenlijk heen moeten. Dan komen we in een hele dure winkelstraat. Lijkt ons niet de buurt voor een markt, maar uiteindelijk vinden we het. We proberen wat snacks en bij het laatste standje worden we nog ongelooflijk afgezet. Maar, we zijn te verbaasd en te moe om er wat van te zeggen. De geroosterde Schorpioen hebben we trouwens maar laten liggen.
Twee straten verder vinden we de echte nachtmarkt, waar ik echt agressief van word door alles wat ze je proberen in je handen te drukken en mede-shoppers die tegen je opbotsen of op je tenen gaan staan. We zijn er klaar mee en gaan naar het hostel.

Vandaag was weer een mooie zonnige dag en we gaan naar de Beijing Zoo. We zoeken ons eerst weer suf naar de ingang, als je de metro uitkomt staat het namelijk nergens aangegeven (althans,niet in het Engels). De Zoo vonden we niet echt spectaculair, maar het was wel erg leuk om de panda's te zien! Het aquarium was ook mooi, maar over het algemeen zijn alle hokken voor de beesten te klein en dat is erg sneu. Verder gaan de meeste bezoekers hier heel anders met de beesten om dan wij gewend zijn. Ze schreeuwen naar de dieren, slaan overal tegen het glas en gooien muntjes en zelfs plastic flessen naar de dieren om ze maar wat te laten doen. Erg naar om te zien.
Ik ben vandaag ook erg moe dus we gaan redelijk op tijd terug en eten hier om de hoek.

Voor morgen nog geen plannen, hangt ook van het weer af natuurlijk. Dit weekend (vrijdag, zaterdag of zondag) willen we nog een keer naar de Muur, als we zeker weten dat het goed weer is.
Nog maar een weekje en dan komen we alweer naar huis!

• 20 Maart 2012 - 18:45

Anoek:

Ni Hao!
    Brrr..dat is wel een grote overgang ja! En wat jammer dat jullie op de muur niet zo'n goed zicht hadden! Snap dat je daar nog graag naar terug wilt want dat lijkt me toch wel echt een superuitzicht. Eeeen dan mag je nog een keer met de rodelbaan! :) Leuk!
    Zo te lezen is het wel een hoop gezoek en geprobeer aangezien het engelse niveau niet zo best is. Maar ach..zo ben je wel echt op vakantie in een ander land (positief bekijken toch?)
    Zielig van de diertjes daar..probeer anders zo'n panda in je bagage te doen goed? Heb je er toch 1tje gered, hihi.
    De tijd gaat alweer opschieten zeg! Nog een weekje en dan zijn jullie weer thuis! (en dan zie ik je ook weer bijna en daar heb ik heeeel veel zin in!) En dan ben je ook nog JARIG! En je wordt lekker heeeeeeeeeeeeeeeel OUD :)
    Ik hoop dat het weer nog een beetje mee wil werken en dat jullie nog de dingen kunnen doen die jullie willen. Geef Wolfgang ook een knuffel van mij en natuurlijk wel de alllllerdikste voor jezelf bewaren he?!

Dikke dikke kus
    je zusje

• 20 Maart 2012 - 19:00

Mama:

Ik dacht dat jullie vandaag met de zus van Jason hadden afgesproken, maar dan heb ik me zeker vergist of is dat door omstandigheden niet doorgegaan. Nou ja, over een weekje horen we er alles over. Hoop, net als Anoek dat jullie nog een mooie dag hebben om nog eens naar de muur te gaan, want dat lijkt me inderdaad spectaculair.
    Nogmaals, geniet er nog even van, want voor je het weet is het weer voorbij.
    Mama