Olifanten - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Maaike Brussel - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Maaike Brussel - WaarBenJij.nu

Olifanten

Door: Maaike op avontuur in Azië

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Februari 2012 | Thailand, Singburi

Olifanten, olifanten, olifanten...
Zucht...
Ik ben fan!
De afgelopen week was ik in de buurt van Phitsanulok (ergens in het noorden van Thailand). Een hele week met olifanten en ik vond het geweldig!
Maar allereerst moet ik natuurlijk even vertellen over mijn weekend met Sterre! Vorig weekend hadden we namelijk het spontane idee dat ik met haar mee zou gaan naar Chiang Mai (dat ligt nog noordelijker in Thailand). Eerst was ik er heel zenuwachtig over, omdat ik daarna alleen van Chiang Mai naar de olifanten toe moest. En hier in Singburi wordt echt alles voor je geregeld. Eigenlijk wel heel erg makkelijk, maar ze kauwen nog net je eten niet voor je zeg maar. Ik was daar na die eerste week heel erg op ingesteld, maar dit weekend was heel goed om mijn persoonlijke wil en verantwoordelijkheid aan te spreken.
De reis er naartoe ging heel voorspoedig. Eerst met de tuktuk naar het busstation in Inburi. Vanaf daar met de bus naar Chiang Mai. Het zou 10 uur duren, maar het ging dus zo voorspoedig dat we er al na 8 uur waren. Toppie, zou je zeggen. Ware het niet dat we nu om 05:30 uur aankwamen. En dan kun je dus helemaal niets! Dus hebben we tot 7 uur op het busstation zitten wachten. Tot het licht werd en tot alles een beetje wakker werd. Het is daar trouwens wel fris 's nachts en dat was echt even wennen (en schrikken want ik had er geen rekening mee gehouden).
We hebben ingecheckt bij ons hostel en zijn toen gaan ontbijten. We hebben fietsen gehuurd, een massage genomen, een middagdutje gedaan, een beetje rond gekeken, gegeten, een Thaise Bokswedstrijd bezocht, geslapen, een verjaardagsbrunch gegeten (Sterre was jarig! Een waterval in een National Park bezocht (waar we nog heel naar een Thaise jongen 3 meter naar beneden zagen stuiteren in de waterval. Compleet met bloedende hoofdwonden en stuiptrekkingen. We dachten echt dat we iemand dood zagen gaan, maar uiteindelijk is hij zelf opgestaan en zijn ambulance tegemoet gelopen. Heel naar en bizar.), een cocktail voor Sterre's verjaardag gedronken, heerlijk gegeten, een nachtmarkt bezocht, geslapen en toen was het tijd voor afscheid. We hebben het zo gezellig gehad! Heel fijn dat ik (het 'reis-allen'groentje) zo kon wennen in het gezelschap van een doorgewinterde alleenreiziger :).

Maandagochtend ging ik dus alleen op weg naar Phitsanulok. Dat was 6,5 uur met de bus en dat ging soepel. Van daar moest ik nog met de bus naar Wang-Thong. Gelukkig kon ik die vinden (met wat hulp van de lokale bevolking) en vertrok hij meteen. In de bus heb ik de begeleider gebeld, die me van alles vroeg wat ik niet wist of niet verstond. Dus heb ik mijn telefoon aan het vrouwtje van de buskaartjes gegeven en zonder raar te kijken heeft zij het hem uitgelegd. Super toch?! In Wang-Thong hoefde ik maar 10 minuutjes te wachten en toen werd ik al opgepikt door het busje van de organisatie.
Bij aankomst hebben we eerst kennis gemaakt met de olifanten. WAT ZIJN ZE LEUK! Daarna mochten we een beetje ontspannen bij het zwembad. Dus ik denk, zwembad?! Ik had helemaal geen bikini bij me want ik verwachtte nou niet echt in bikini op een olifant te zitten. Maar goed, in ondergoed gaat het ook best prima.
De volgende dagen mochten we helpen met voor de olifanten zorgen. Ik vond het fantastisch, al vond ik het wel jammer dat onze hulp niet echt nodig was. Eigenlijk hebben ze genoeg verzorgers en wij waren er meer voor ons plezier dan voor wat anders. Dus ik heb geen een olifantendrol geschept. Ik heb ze wel gezien hoor, het lijkt wel een ketting want alle ballen hangen aan elkaar (lekker he?). We mochten ze wel voeren. Ananasbladeren, en bamboestronken en bananen (hele trossen in een keer). Want zijn ze sterk en wat eten ze veel. Ze pakten alles aan wat je ze gaf en ik heb ze vaak genoeg kunnen aaien. Olifanten voelen heel fijn. De huid is heel dik en droog, maar voelt toch nog warm en zacht. Heel bijzonder.
We mochten ze ook douchen, waarbij de verzorgers ze soms lieten liggen. Dan kon je er helemaal goed bij en kon je ze ook een beetje wassen.
De kleintjes (2) konden nog niet zo goed eten. Hun slurfjes waren nog niet zo getraind dus ze lieten veel vallen en probeerden het dan weer op te zuigen. Heel schattig.
En last but not least mochten we ze ook berijden. Natuurlijk wel met een van de verzorgers ernaast, die een lus om de oor doet waarmee hij de olifant in bedwang kan houden. Anders neemt zo'n kolos zomaar een loopje met je :). Echt een magnifiek gevoel. We hebben echt op de rug gezeten, niet in een mandje ofzo. Ze schommelen heel erg en als je er met z'n tweeen op zit zit de achterste erg op botten, waardoor ik een beetje beurs was tussen m'n benen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben he?
De hutjes waren ook een hele ervaring. Gelukkig hoefden we daar niet te douchen want het water was er bruin. Dat deden we in het resort bij de olifanten. Maar slapen deden we er wel, met onze huisgenoten de spinnen, de hagedissen, de kikkers (die zaten gewoon in de toiletpot en schrokken zich wild als je de wc in kwam en sprongen dan op de muur) en ook de rattenn. Die hebben we gelukkig niet gezien, die laatste, maar we hebben bewijs dat ze er wel degelijk zitten. Ik was dus heel blij met de klamboe waar we in sliepen. Dan voel je je veilig voor al die beestjes om je heen. De temperatuur was daar ook veel beter, dus ik heb er heerlijk geslapen!
In de middagen deden we soms wat anders, zoals een keer naar een waterval en naar een shoppingmall. Dat was ook wel leuk.
Op vrijdagmiddag zijn we terug gekomen.

En dat brengt me bij het laatste deel van mijn verhaal. Mijn weekend in Bangkok. Ik was op vrijdag namelijk maar 2 uurtjes in Singburi en toen vertrok het busje naar Bangkok. Op vrijdagavond kwamen we dus aan en in het hostel waar de meesten van hier slapen hadden we volgens mij de laatste kamers. Wat een hel. Het leek wel een gevangenis en het was er zo bloedje heet. De hele nacht heb ik liggen zweten terwijl ik geen vin heb verroerd. Het eerste de volgende ochtend was dus een ander hostel zoeken. Gelukkig vonden we er eentje, nog goedkoper ook en een stuk mooier en koeler!
Op zaterdag zijn we naar de Weekend Market geweest, in de buurt van het noordelijke busstation. Wat een enorme markt is dat! Je kijkt je ogen uit, van tassen, kleding en sieraden tot honden, eekhoorns, vissen, maden, schilderijen, meubels. Ongelooflijk.
's Avonds zijn we nog lekker op stap geweest.
Vandaag hebben we een tempel bezocht en nog een beetje geshopt voor souvenirtjes. Om 12 uur zijn we weer deze kant op gegaan.
Nu is mijn rugzak voor volgende week weer gepakt, ik ga namelijk naar de jungle! Heel spannend. Gelukkig zijn het geen 4 nachten, eigenlijk zijn het er maar 2 echt in de jungle maar ik denk dat dat spannend genoeg is. Ze zeggen dat alsje door een slang gebeten wordt je er echt niet meer bent omdat de ziekenhuizen te ver weg zijn. Dat vind ik wel een naar idee. maar gelukkig gaat er een Ranger mee met een groot geweer die de boel kent en ons in de gaten houdt.
Spannend!!

  • 19 Februari 2012 - 16:02

    Opa:

    Ik ben echt jaloers!!
    Natuurlijk gun ik dit allemaal van harte, maar ik had er graag bij willen zijn.
    Ook van je verhalen geniet ik, net als oma.
    Kijk alweer uit naar het volgende verslag.

    Kus!!

    Wij.

  • 19 Februari 2012 - 17:56

    Joep(trouwe Lezer ):

    Op de foto's straal je het echt uit. Olifanten zijn jouw lievelingsdieren. En weer van die prachtige foto's.

  • 19 Februari 2012 - 18:55

    Anoek:

    Zusje..zelfs ik ben fan van olifanten..allen al van de foto's en verhalen. :) En ze zien er zo LIEF uit!!!! Je hebt echt weer leuke foto's en wat een superervaring. Ik zou willen dat ik even een dagje met je mee kon :)
    Maar wat vervelend van die jongen bij de waterval..dan schrik je wel even ja! Maar gelukkig is het toch nog met een sisser afgelopen. Blijft Sterre nog lang in Thailand? Ik vind het wel stoer dat je gewoon maar lekker op de bonnefooi mee bent gegaan! En zoals je ziet lukt dat jou allemaal best.
    Zoals ik al zei ik zou wel een dagje met je mee willen maar de nachtjes sla ik maar over denk ik...getver die spin!!! GROOOOT!!! Dat vind ik dan toch echt wel een beetje boel eng hoor..al is het kikkertje wel weer grappig. (zo op de foto in ieder geval) ik wist wel dat ik een beetje bij je was.
    Echt leuk dat je nog naar Bangkok bent geweest! Alle tijd benutten die je daar hebt :) En dan nu naar de jungle..spannend ja! En weet je nog van noorwegen? Als je denkt dat je een slang ziet..heel hard gillen en wegrennen, werkt prima, hihi! Nee hoor zusje, doe maar voorzichtig en heeeeel veel plezier! Ben benieuwd naar je volgende verhalen dan!!!!!!
    Dikke dikke knuf van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Solo zangeres op een cruiseschip. Elke avond een andere show van 30 min. Soms met 8 dansers, soms alleen de 6 zangers. Een wereldbaan! www.maaikebrussel.nl

Actief sinds 22 Sept. 2009
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 82878

Voorgaande reizen:

24 September 2012 - 28 Januari 2013

Zingen op AIDA Bella

30 April 2012 - 10 September 2012

AIDA Sol - Noord-Europa

03 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Thailand-avontuur & China vakantie

14 Mei 2011 - 03 September 2011

AIDA Blu in Noord-Europa

11 Oktober 2010 - 17 Februari 2011

Aida Diva in Dubai

27 April 2010 - 13 Augustus 2010

Aida Diva cruise (Middellandse zee)

12 Oktober 2009 - 06 Maart 2010

AIDA Bella Cruise

Landen bezocht: